Tijdlijn

Koude oorlog
Zoektocht naar model of realworld simulatie, de mens wil voorspelbaarheid en controle

50'
Raket simulaties

1958 TENNIS FOR TWO (gebruik makend vd Oscilloscoop)

Leica in de ruimte
Juri Gagarin

Steve Russel PDP-1
Space race --> Space War
Open source
Eerste 'Hackers'
Joystick + Destruction on screen

Vietnam oorlog (op TV)
TV is medium voor slecht nieuws

Ralf Bear MAGNAVOX 1e spel computer

60'-70'

Nolan Bushell 'Lets give it a try'.
Geld verdienen met met games ATARI
1e opdracht maak PONG
-Geluid
-Verandering door bal af te laten buigen op paddles
-1e echte bewuste game
-2 player game
-competitie

Vrouwen emancipatie
Vrouwen beginnen geld te verdienen aan PONG door in kroeg te spelen voor geld
Vrouwen hebben betere hand oog coordinatie

THERE IS ALWAYS NEED TO PLAY

Eerste Japanse game
Reflectie van Atoombom in games van Japan
Industriele revolutie

1978 Nishikado --> SPACE INVADERS
4 verschillende tonen in de game, geluid gaat sneller als ze dichter in de buurt komen (geluid in spel werkt mee met beleving van het spel(zenuwen door opdringerig geluid))
Fantasie om wereld te beschermen tegen het kwaad
Game explosie in Japan
Genereert generatie kloof in Japan
Verlies in game --> link naar oorlogen (in oorlog verlies je altijd)

PAC-MAN
Japanse vreemdheid
Kleurig
1e caracter
1e superster
pacman hype
guinnes record
Miss pac-man

80' GAMES ARE HERE TO STAY

Atari verkocht aan Warner

Start ontwikkeling VCS homeconsole ATARI, hernoemd ATARI 2600 (elke titel brengt 100000000$ op.

Einde monopoly van ATARI
Door o.a. Activision
Bushwell stapt op bij ATARI door gebrek aan credits voor ontwerpers

1983 E.T. Slechtste game van ATARI
Game van ATARI flopt
ATARI crashed

Explosie van nieuwe game ontwikkelaars

BOOOM or BUST!

1985 Rusland (Donker, saai, arm, oorlog somber en sober)
Pajitnov --> TETRIS
Digitale (wiskundige) puzzel, mentale uitdaging

Door val van ATARI succes voor TETRIS

1989 Val Berlijnse muur
<